FAQ met plezier beantwoord

Waarom is verzekerd transport zo belangrijk?

Bij ons zijn alle transporten verzekerd volgens de CMR voorwaarden. Als u een all-risk verzekering wenst, dan kan dat tegen een meerprijs. 

De voertuigen worden steeds opgehaald op de vrachtwagen of trailer, nooit gereden over de weg (wat veel meer risico's met zich meebrengt en mogelijk ook onverzekerd is in het buitenland)

Bij ons is er voor grote afstanden een iets langere wachttijd en zal de prijs net iets hoger zijn indien u allrisk verzekerd wil zijn. Maar alles gebeurt op een professionele manier en u bent ook daadwerkelijk goed verzekerd. Ook wordt bij ons alles op voorhand goed vastgelegd in de offerte, zodat er duidelijk is wat wij wel en niet doen en tegen welke prijs. Wij willen immers enkel het beste voor onze klanten!

Ook met Duitse transitplaten, wat wel legaal en mogelijk is, bent u normaal enkel BA verzekerd. Dus de veiligste en meest betrouwbare manier is verzekerd transport op een trailer/ vrachtwagen. (Als u besluit om met 1 van onze concurrenten in zee te gaan, laat dan ook altijd DUIDELIJK op papier zetten HOE de wagen wordt opgehaald, OF en HOE u verzekerd bent en zorg dat dit gebeurt VOOR het transport plaatsvindt)

Is de kilometerstand wel correct bij ingevoerde auto's?

In het buitenland hebben ze niet altijd een carpass systeem zoals wij dat kennen in België. Dit wil echter niet zeggen dat het niet te controleren is of de km-stand van een voertuig betrouwbaar is of niet.
Als de wagen dealer onderhouden is, worden de kilometerstanden namelijk ook digitaal bewaard in de centrale databank van de officiële dealer en kunnen deze te allen tijde gratis opgevraagd worden bij uw lokale dealer aan de hand van het chassisnummer van de wagen.
Als de wagen niet dealer onderhouden is, zal u moeten afgaan op het onderhoudsboekje, maar ook daar is in de meeste gevallen goed te zien of het betrouwbaar is of niet. Ook bewaren veel mensen de originele facturen, waar vaak de km-stand op vermeld staat.
Heeft de wagen geen onderhoudsboek/ historie, dan raden we het sowieso niet aan om die te kopen.

Waarom kiezen voor Trex Cars?

Omdat wij na al die jaren bewezen hebben een voorloper geweest te zijn op het gebied van import in België. 

Wij blijven continu investeren om zo onze servicegraad steeds te verhogen en de concurrentie een stap voor te zijn. 

Wij beschikken over voldoende financiële middelen om een eventuele tegenslag op te vangen, zodat uw droomwagen bij ons in goede handen is en u er op kan rekenen dat alles steeds professioneel afgehandeld wordt. 

Ook kunnen wij zelf wagens aankopen en tijdelijk 'voorschieten' bv ivm leasing voor Belgische banken.

Wij kunnen bewezen resultaten voorleggen, naar heel veel tevreden klanten refereren en vinden voor ieder probleem een oplossing!

Wij beschikken over een groot netwerk en zijn al bij veel garages geweest en gekend. Wat vaak een voordeel is voor een vlotte en eerlijke afhandeling. 

Kan ik een ingevoerd voertuig leasen?

Ja dat kan! Er zijn 2 mogelijkheden: 

  1. Je zoekt een bank die dit ondersteunt, bv. Belfius
  2. Wij kopen de auto voor u aan en de bank koopt deze dan van ons over.

Met beide werkwijzen hebben wij voldoende ervaring!

Wat doen jullie nu precies en wat is jullie meerwaarde?

Wij regelen alles behalve de betaling (die is steeds rechtstreeks aan de Duitse verkoper over te maken) en de inschrijving van de wagen (dit gebeurt via uw verzekeringsmakelaar en de DIV). Wij kunnen auto’s pre-registreren, waardoor u niet meer fysiek langs de DIV moet. Wat wij kunnen doen is:

  • Op zoek gaan naar de wagen (zie onze zoekopdracht tool)
  • Contact leggen met de garage
  • Juiste vragen stellen ivm staat voertuig + garantie
  • Indien gewenst DEKRA / TUV 2de hands rapport regelen, zodat u weet wat u koopt
  • Prijs onderhandelen
  • Koopovereenkomst opvragen in uw naam
  • Transport regelen
  • Douaneformaliteiten regelen (E705)
  • Naar de technische keuring gaan
  • Afleveren wagen (tegen meerprijs)
  • Homologatiekeuring voor moeilijker in te voeren auto’s

Tegen een meerprijs kunnen wij ook zelf garantie geven op ingevoerde wagens (indien de onderhoudshistorie compleet is).
Tegen meerprijs kan een DEKRA keuringsrapport opgevraagd worden (zo hoeft u zelf de wagen niet te gaan bezichtigen, maar wordt deze gecontroleerd door professionals)

Onze meerwaarde is dat u zelf geen zorgen heeft en alles aan ons kan overlaten. Ook kunnen wij door onze jarenlange ervaring (dagelijkse import) goed en snel inschatten of iets te vertrouwen is of niet. Zo voorkomt u problemen bij de douane en/of technische keuring. Alles kan tegenwoordig digitaal verlopen! Een auto importeren wordt dus net zo eenvoudig als eentje in België kopen.

Hoe zit het juist met de garantie?

Iedere wagen heeft minimaal 2 jaar fabrieksgarantie en die is altijd in heel de EU geldig, dus ook in België. Heeft de wagen verlengde fabrieksgarantie? Dan is die ook in heel de EU geldig. Heeft de wagen dat niet, dan is het van de verkoper afhankelijk of deze nog een bijkomstige garantie kan verlenen die ook in België geldt. Dit vragen we altijd voor u na uiteraard.

Is de auto gegarandeerd ongevalvrij?

100% zekerheid heeft u daar nooit over, ook niet in België! Echter in Duitsland is een wagen al niet meer ongevalvrij vanaf het moment dat de herstelde schade hoger dan 500 EUR is en volgens de Duitse wetgeving zijn handelaars dit verplicht te vermelden. Ook staan hier strenge straffen op als ze het niet doen, dus zeker bij officiële dealers (waar wij liefst mee samenwerken) zal ongevalvrij ook écht ongevalvrij zijn.
Bij particulieren en kleinere handelaren zal het risico misschien iets groter zijn, maar zeker niet groter dan in België! Overigens, als de schade goed hersteld is, dan hoeft een ongevalwagen daarom niet slecht te zijn… Wel zou er dan een prijsvoordeel aan vast moeten hangen om het voor de koper interessanter te maken.

Hoe lang kan ik een auto reserveren?

Doorgaans niet lang. 1 tot 2 werkdagen is de regel. Voor een langere periode reserveren wordt in Duitsland niet gedaan, dus als u nog een financiering bij de bank dient te regelen, is het best dat dit goed ingepland wordt of er reeds voorbereidend werk gedaan is. Anders bestaat de kans dat uw droomwagen al verkocht is.
In Duitsland werkt het anders, daar regelt men eerst een financiering en daarna pas een offerte/ koopovereenkomst. Dit schept veel verwarring voor de Duitsers en als het niet snel genoeg gaat, denken ze dat ze aan het lijntje gehouden worden. Hierdoor verkopen ze de auto dan liever aan iemand anders.
Een getekende koopovereenkomst is voor hen meestal voldoende om u wat extra tijd te geven (lees 1 a 2 weken), maar daarna willen ze graag de betaling zien. Hiermee heeft u dus wel een overeenkomst tot aankoopverplichting ondertekend in principe, dus teken niet ‘zomaar’, enkel als u vrij zeker bent dat het ook allemaal in orde gaat komen.
Er komen iedere dag nieuwe auto’s online, dus u kan altijd weer op zoek gaan naar een andere. Maar als u echt iets ziet wat helemaal uw ding is, dan wacht u best niet te lang. In Duitsland gaat het snel! Dit is niet vergelijkbaar met de Belgische markt, waar u zowel bij de garage als de bank veel tijd krijgt.

Komen er nog (import)kosten/taksen bij?

Er komen verder geen kosten of taksen bij (als de wagen uit een EU land geïmporteerd wordt), dus uw totale prijs om de wagen naar België te krijgen (transport, invoeren + keuring):

  • Is de prijs van de wagen (waar meestal nog korting op kan bedongen worden)
  • + de kost van onze dienst

Dit betekent dat u deze uit Duitsland ingevoerde wagen ingevoerd, gekeurd en (indien bij een officiële dealer gekocht) met geldige garantie in België ontvangt. Voor nagenoeg dezelfde prijs waarvoor hij in Duitsland te koop staat!
Ook de BTW betaalt u NOOIT dubbel als alles correct geregeld wordt.
Let wel op: zo goed als alle door ons geïmporteerde voertuigen rakan vanaf de eerste keer door de keuring, maar wij zijn niet verantwoordelijk voor kosten die verbonden zijn aan een rode kaart op de keuring. We kunnen op voorhand immers nooit met zekerheid zeggen in welke staat het voertuig aankomt. Natuurlijk zijn wij steeds bereid om alles te regelen, zodat de wagen toch gekeurd/ ingevoerd kan worden, maar wel tegen een op voorhand afgesproken meerprijs.

Waarom 'vanaf' prijzen?

Omdat iedere wagen anders is (SUV’s/MPV’s zijn duurder in transport vanwege afmetingen/ gewicht) en ook niet iedere route even vaak gereden wordt, waardoor er prijsverschillen ontstaan op soms eenzelfde afstand, maar andere richting.
Er komen meestal slechts enkele honderden EURO’s bij voor grotere afstanden/wagens, dus voor het ophalen, invoeren en keuren van een SUV/MPV in het uiterste hoekje van Duitsland ben je normaal nooit meer dan 950 EUR ex. BTW kwijt.

Wanneer zijn er kosten verbonden aan jullie service?

Vanaf het moment dat u overgaat tot aankoop van een voertuig en hiervoor onze diensten hebt gebruikt, eerder dus niet. Dit loopt meestal gelijktijdig met het ondertekenen van de verkoopovereenkomst van de wagen en onze overeenkomst. Een offerte opvragen en het zoeken naar de juiste wagen is dus steeds kosteloos.

Om te vermijden dat mensen ons alles laten nakijken en regelen, maar vervolgens zelf de auto gaan ophalen, invoeren en keuren, rekenen we 75 EUR ex. BTW aan indien u de auto toch koopt, maar afziet van onze diensten.

Wanneer moet ik jullie contacteren?

Liefst voor de deal gesloten is, tenzij u zelf heel zeker bent dat het papierwerk in orde is. Soms gebeurt het dat klanten zelf alles geregeld hebben, maar achteraf blijkt dat het papierwerk onvolledig was, waardoor de wagen niet ingevoerd kon worden. Dan kan het zijn dat uw wagen effectief terug naar Duitsland moet om daar opnieuw ingeschreven te worden en vervolgens op een correcte manier en met de juiste papieren pas ingevoerd kan worden. Dit brengt vanzelfsprekend veel extra kosten met zich mee, die dus te voorkomen zijn.

Checken jullie de wagen ter plaatse voor de aankoop?

Nee, wij kunnen helaas de wagens niet op voorhand gaan bezichtigen ter plaatse. Wat we wel kunnen regelen is een DEKRA of TUV 2de hands keuringsrapport, dit zijn professionals die de wagen nakijken en hier verslag (technisch en optisch) over uitbrengen. Vaak is het ook te onderhandelen met de verkoper dat hij de kosten hiervoor draagt.
Zo bent u gerust dat u geen kat in een zak koopt en hoeft u niet helemaal ter plaatse te gaan om de wagen te bezichtigen.

Waar best een auto kopen?

Wij raden altijd aan om bij officiële merkdealers te kopen, deze herkent u aan de logo’s van het merk die vaak uitdrukkelijk vermeld staan in de advertentie of op hun website. Vaak zijn de wagens net iets duurder dan bij kleinere handelaars, particulieren. Maar u krijgt dan ook veel meer waar voor u geld! Wij hebben tot nu toe nog nooit slechte ervaringen gehad met officiële dealers. Over kleinere handelaren & particulieren kunnen we dat helaas niet zeggen.
Dit wil echter niet zeggen dat het niet kan om bij een kleinere handelaar of particulier te kopen, maar alles zal dubbel zo goed gecontroleerd moeten worden!

Welke sites gebruiken jullie om te zoeken?

Wij werken vooral met autoscout24.be omdat men hier meerdere landen tegelijk kan aanklikken en dan ook meteen ziet waar de meeste keuze is en wie de beste prijzen aanbiedt.
Moesten we het daar niet vinden, raadplegen we ook mobile.de, maar meestal voldoet autoscout24.be
Andere websites die interessant zijn :
www.pkw.de
www.gebrauchtwagen.de
www.auto.de
www.webmobil24.de
www.webauto.de
www.gebrauchtwagen.autobild.de (vooral particulier)
www.ebay.de (vooral particulier)

Hoe zit het nu met de BTW?

Om eens en voor altijd uitsluitsel te geven: enkel voor een particulier kan er verschil zijn. Maar als alles correct verloopt, betaalt u de BTW NOOIT dubbel! Het volgende geldt natuurlijk enkel voor BTW- wagens en niet voor margewagens:
Nieuwe wagens (jonger dan 6 maanden of minder dan 6000 km), koopt u in Duitsland/ ander EU land altijd zonder BTW, dus ook als particulier. Dit betekent dat de BTW bij aankomst in België betaald zal moeten worden per overschrijving (binnen de week te voldoen). Hierdoor wordt de wagen dus 2% duurder, vanwege het BTW- verschil met Duitsland. Als particulier is het daarom niet zo voordelig om een nieuwe wagen te kopen in het buitenland.
Voor zakelijke kopers verandert er niets, want die kopen ALTIJD zonder BTW (netto). Wat bijna iedere Duitse handelaar wel doet is de BTW achterhouden als waarborg. Zodra de wagen is ingevoerd en ingeschreven in België en de inschrijvingsbewijzen samen met de originele ‘gelangenbestatigung’ doorgestuurd worden naar de Duitse verkoper, storten zij netjes het BTW- bedrag terug. U betaalt in België vervolgens het niet aftrekbare deel bij de eerstvolgende BTW- verrekening.

Hoe betalen?

U betaalt altijd rechtstreeks aan de Duitse verkoper. Bij handelaars is dat dus normaal, gezien dit steeds per overschrijving gaat. Daarom raden wij aan om bij officiële merkdealers of grotere handelaren te kopen. Zo beperkt u het betalingsrisico.
Bij particulieren kopen kan ook, maar dit raden wij niet aan. Als het toch gebeurt, kan u best cash betalen en de wagen meteen meenemen. Wil u het toch per overschrijving regele? Vraag dan zoveel mogelijk info op (bewijs van woonplaats, ID, etc).

Inschrijven voertuig DIV

Dit gebeurt steeds via uw verzekeringsmakelaar, maar u ontvangt van ons wel het roze formulier (aanvraag tot inschrijving). Let op! Voor nummerplaataanvragen van ingevoerde voertuigen moet er altijd iemand fysiek naar de DIV gaan met de officiële documenten, TENZIJ er gekozen wordt voor de optie pre-registratie. Als wij het voertuig voor u pre-registreren kan uw verzekeringsagent alles online verwerken, net zoals bij een Belgische wagen. Platen worden dan 1 tot 2 dagen later afgeleverd bij u thuis via de post.

Kan er nog veel van de prijs af?

De prijzen in Duitsland liggen sowieso in het algemeen al een stuk lager dan bij ons. In Duitsland geven ze daarom geen grote kortingen, een paar 100 EUR moet altijd wel lukken. Maar als je 1000 EUR of meer van de prijs krijgt, is dit een meevaller! Hoe hoger het bedrag, hoe meer korting er verkregen kan worden uiteraard. Maar zelfs op bedragen boven de 100 000 EUR doen ze er meestal nog max. een paar 1000 EUR vanaf.
In Duitsland is het aanbod groter, maar ook meer vraag. Mooie wagens raken daarom toch altijd wel verkocht, ook zonder korting.

Kan ik het wel vertrouwen?

Wij doen ons uiterste best om alle risico’s te beperken en zijn daar tot op heden heel goed in geslaagd. Door onze jarenlange ervaring weten we intussen waar we op moeten letten en wanneer we onraad ruiken, zullen we dit ook eerlijk zeggen en de deal tijdig afblazen. Wij importeren dagelijks auto’s uit Duitsland en andere EU- landen, we hebben dus voldoende referenties opgebouwd.

Enkele tips:

  • Kijk altijd naar de rating die de verkoper krijgt op social media (Facebook, Google, Autoscout, Mobile, etc.)
  • Probeer eerst bij officiële merkdealers te kijken, daarna grotere handelaren, kleinere handelaren en particulieren.
  • Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het vaak ook te mooi om waar te zijn!
  • Wagens die van uit een ander EU land geïmporteerd zijn naar Duitsland, zijn vaak schade wagens geweest.
  • Vraag altijd naar de staat van het voertuig en laat dit steeds via e-mail schiftelijk vastleggen om discussie achteraf te vermijden.
  • Auto’s zijn in Duitsland al niet meer unfallfrei (ongevalvrij) eens ze een herstelling boven de 500 EUR gehad hebben. Het hoeft dus niet perse te betekenen dat een auto slecht is als die niet ongevalvrij is.
Hoeveel bedraagt de BIV/ jaarlijkse tax of het voordeel voor mijn nieuwe wagen? Hoeveel BPM zit er op een NL wagen?

BIV/ jaarlijkse tax kan u berekenen op deze website van de overheid:
https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie
En voordeel alle aard kan u hier terugvinden:
http://www.voordeelalleaardberekenen.be/
BPM berekenen bij export: (dit bedrag gaat dus van de verkoopprijs af indien export naar België)
https://www.vwe.nl/Autobedrijf/In-en-verkoop/bpm-calculator-export

Hoe een voertuig invoeren van buiten de EU?

Om een voertuig te importeren van buiten de EU gaat u als particulier altijd rekening moeten houden met volgende zaken:

  • Importtaksen (meestal 10 %)
  • BTW 21%
  • Homologatieprocedure: het komt erop neer dat het voertuig volledig volgens de Europese wetgeving (veiligheid en milieu met name) aangepast moet worden om toegelaten te worden tot het verkeer in België. Dit kan dus een hoop extra kosten met zich meebrengen, zodat u al snel enkele duizenden EURO’s kwijt bent.
  • Neemt u een auto mee als persoonlijk verhuisgoed, let dan ook goed op. Het is niet makkelijk om auto’s die niet voor de Europese markt gemaakt zijn in België ingeschreven te krijgen!
Wat doen jullie bij eventuele problemen?

Trex Cars staat er voor gekend om steeds naar een oplossing te zoeken en haar klanten niet in de koude te laten staan! 

Ooit moet er natuurlijk water bij de wijn gedaan worden, maar voor ieder probleem is een oplossing en door onze ervaring en expertise proberen wij de risico's sowieso tot een minimum te beperken. 

Natuurlijk 0% risico bestaat niet en ook wij zijn afhankelijk van de wetgeving en in iets mindere mate de medewerking van de verkoper. Echter zullen wij binnen die grenzen steeds het beste proberen te onderhandelen in het voordeel van onze klanten.

Wie is Trex Cars?

De drijvende kracht achter Trex Cars is Maud Broekx. Hij kan bouwen op zijn jarenlange ervaring zowel binnen als buiten de autosector. Met Trex Cars wil hij zich vooral focussen op het importeren van voertuigen op bestelling, maar er is ook eigen stock aanwezig.

Maud was in België één van de eerste importeurs via internet, een pionier. Hij draagt innovatie hoog in het vaandel en geeft elke dag het beste van zichzelf om Trex Cars naar een hoger niveau te tillen. Dankzij zijn expertise kunnen alle klanten rekenen op een uitstekende service en kwaliteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Contacteer ons >