Omdat we vaak te horen krijgen van klanten dat ze hun auto niet verkocht krijgen tegen de juiste prijs en ze dus vinden dat een overname te weinig oplevert, hier enkele tips voor het maken van een goede advertentie om een vlotte verkoop van je auto zelf te kunnen realiseren. De advertentie is namelijk het enige wat een potentiele koper kan doen overhalen om voor jouw auto te kiezen, is de kwaliteit hier van slecht dan zullen er niet veel of niet de gewenste kopers op af komen.
Geef je auto eerst een grondige wasbeurt en zorg dat ook het interieur netjes gepoetst is en dat er geen rommel in je wagen ligt.
Ben je geen professionele fotograaf, ga dan bij voorkeur naar een locatie met een uniforme achtergrond (bedrijfspand, mooie muur, etc) en doe dit op een moment dat het zonlicht NIET vol op je auto gericht is wanneer deze voor deze achtergrond geplaatst wordt. Zorg er wel voor dat er voldoende lichtinval is, dus niet dat er bomen of andere objecten in de buurt staan die voor overdreven schaduw zorgen.
Zorg voor een mobiele telefoon met goede camera of een gewone goede camera en behoudt de orginele kwaliteit van de foto’s bij het uploaden van de beelden op je computer.
Neem foto’s van alle zijden van de wagen, en zorg dat die foto’s zo genomen zijn dat de auto maximaal wordt weergeven (dus niet te ver weg, maar ook niet te dichtbij, het moet net passen in het kader van je foto). Verzet de auto dus per keer dat je van een andere zijde een foto neemt, zie ook voorbeeld van onze eigen advertenties. Neem een foto van je motorruimte, die mag je overigens een beetje fatsoeneren door bv blaadjes en ander vuil weg te halen.
Maak eventueel een filmpje van rondom de auto, het interieur en de start van de wagen + een lopende motor zodat zichtbaar/ hoorbaar is dat die soepel draait. Als je een elektrische wagen hebt is dat natuurlijk niet nodig, maar zou je iets kunnen vertellen over de kwaliteit van de batterij.
Neem duidelijke foto’s van het interieur en zorg dat alle foto’s recht genomen zijn en niet scheef, slecht zichbaar of troebel zijn. Fotografeer het instrumentenpaneel ook van dichtbij zodat alle knopjes (lees opties) goed zichtbaar zijn. Zet de belangrijkste opties extra in de verf door ze goed weer te geven.
Is je auto niet meer in nieuwstaat en zijn er beschadigingen zichtbaar, wees eerlijk en laat deze ook zien in je advertentie OF laat ze herstellen. Zo zijn potentiele kopers (die ooit van ver weg komen) niet teleurgesteld als ze aankomen bij de wagen en zal je ook altijd een prijs krijgen die dicht bij de geadverteerde vraagprijs ligt.
Heb je je wagen steeds op tijd onderhouden laat dit dan ook zien door de onderhoudshistorie te fototgraferen, dat kan zowel de digitale als het onderhoudsboekje zijn. Afhankelijk van wat van toepassing is.
Kort samengevat:
Je kan de optielijst van jouw auto steeds opvragen aan de hand van het chassis nummer bij iedere locale officiele dealer van jouw merk. Dit kunnen ze gewoon per email toesturen, voor sommige merken kan je dit ook online vinden. Google maar eens naar VIN decoder voor jouw merk.
Zorg dat de optielijst duidelijk weergeven wordt in de omschrijving van het voertuig en klik ook bij het aanmaken van de advertentie de juiste opties aan. Maak het niet beter dan het is, wees gewoon eerlijk zo voorkom je discussies ter plaatse aan het voertuig.
Schrijf een kort tekstje over waarom je de auto verkoopt en hoe je er mee bent omgegaan (altijd warm gereden? Altijd tijdig onderhouden? Nooit geen problemen mee gehad? Veel snelwegkilometers of juist vooral rond de kerktoren gereden? enz)
Wees eerlijk over de technische en optische staat van de auto: Ongeval vrij? Staat banden (hoeveel mm) en remmen (hoeveel %)? Volledige onderhoudshistorie bekend? Wanneer was laatste onderhoud en wanneer volgende nodig + wat? Zijn er optische beschadigingen die echt zichtbaar zijn?
Zit er nog garantie op je auto? Laat dit dan zeker ook weten en tot wanneer deze loopt!
Verkoop je een normaal voertuig, zorg dan dat je op de belangrijkste autozoek sites zoals bv. autoscout24 of 2dehands.be vermeld staat, er zijn er nog veel meer maar op deze 2 wordt het meest gekeken. De overige zijn een bonus maar geen must.
Verkoop je een heel specifiek voertuig (oldtimer, heel dure auto, …) Dan loont het ook om te kijken of er specifieke verkoopplatformen zijn voor jouw type wagen.
Eventueel kan je je auto aanbieden op autoforums waar liefhebbers op kijken.
Je kan je auto ook op facebook op instagram posten zodat je vrienden het kunnen zien en misschien iemand kennen die interesse heeft.
Tot slot de prijs, wees hier realistisch in! Alle waardeverminderende factoren laat je ofwel op voorhand herstellen ofwel trek je die van de verkoopprijs af. Het heeft geen zin om de auto beter weer te geven dan in werkelijkheid het geval is, want zo krijg je alleen gefrustreerde kandidaat kopers over de vloer en verspil je elkaars tijd.
Wees realistisch en verkoop geen ezel als renpaard, waardeverminderende factoren kunnen zijn:
Alles moet dus in verhouding zijn tot de leeftijd / km stand van het voertuig en de vraagprijs
Als je een auto zonder garantie verkoopt, zorg dan dat je op de belangrijkste autozoek sites zoals bv. autoscout24 of 2dehands.be even kijkt naar wat de marktprijs is. Voor die te bepalen zijn volgende zaken het voornaamst:
Zorg dan dat je na het aanklikken van deze opties met jouw auto tot een prijs komt die op de eerste pagina weergegeven wordt. Denk er aan dat je toch zeker 1000 tot 2000 EUR goedkoper zal moeten zijn dan de eerste handelaar die je tegenkomt.
Verkoop je een auto waar nog garantie op zit dan kan je de auto in de buurt van de prijs van de eerste handelaar die een vergelijkbare auto verkoopt positioneren.
Komt er iemand naar je auto kijken zorg er dan voor dat die altijd een testrit kan maken, wees vriendelijk en indien je de auto op een realistische manier hebt weergegeven op het internet, geef dan geen reuze kortingen maar wijs er op dat je eerlijk bent geweest en dus ook een eerlijk bod verwacht. Vindt de kandiaat koper toch nog zaken die waardeverminderend zijn en ze zijn aannemelijk, laat ze dan herstellen of doe iets van je prijs af zodat je alsnog tot een deal kan komen.
Benadruk de sterke eigenschappen en zorg dat de kandidaat koper de kans krijgt om de auto voldoende te testen. Vraag wel om steeds de motor eerst warm te rijden alvorens iemand de racepiloot uithangt en ga zelf altijd mee met een testrit.
Voor het contract gebruik je best eentje wat je kan downloaden op internet bv. van autoscout, hier staat namelijk alles op vermeld wat noodzakelijk is. Moet je een factuur maken schrijf er dan altijd op dat de auto gekocht wordt in de staat zoals die zich bevindt en vermeld de belangrijkste eigenschappen (bouwjaar, km stand, chassis nr, motorisatie, vermogen etc)
Kom je tot een deal, dan rest je enkel nog de keuring voor verkoop. Die kan steeds op afspraak. Zorg dat het geld altijd op je rekening staat alvorens je de auto meegeeft. Bij de auto horen dus aanvraag tot inschrijving, laatste keuringsbewijs, carpass, factuur/ kooppovereenkomst en Belgische inschrijvingsbewijzen (deel 1 en 2) te zitten.
Succes met de verkoop en vind je dit allemaal te ingewikkeld of teveel werk dan kan je nog altijd bij ons terecht voor consignatie verkoop (zodat wij dit allemaal voor u regelen en in overleg een prijs bepalen) of overname (de korte pijn, maar wel een snelle verkoop).
Dit artikel is geschreven vanuit onze eigen ervaring, wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele veranderingen in de wet of het verkoopproces
Bezorg ons het volgende :
Wij maken voor u graag een vrijblijvend prijsvoorstel.
* Wij nemen enkel premium merken jonger dan 4 jaar en met minder dan 80 000 km
Contacteer ons >