FAQ & tips | Auto's invoeren/ importeren uit Duitsland of EU
Check onze FAQ voor tips ivm invoeren van een wagen
Verzekerd transport *Belangrijk*

BELANGRIJK! Bij ons zijn alle transporten verzekerd volgens de CMR voorwaarden, als u een all-risk verzekering wenst dan kan dat tegen meerprijs. Laat u dus niets wijsmaken door partijen die auto’s ophalen met Belgische handelaarsplaten in het buitenland en zeggen dat u ten allen tijden allrisk verzekerd bent. Logica en navraag bij 2 verschillende verzekeringsmaatschappijen leert ons dat iets wat niet wettelijk is, ook niet te verzekeren kan zijn. En dat dit niet wettelijk is staat zwart op wit in de wet: (https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving_van_voertuigen/kentekenplaten/commerciele_nummerplaat) Dus ook al zou anders beweerd worden: bij een eventuele controle kan uw wagen in beslag genomen worden en bij een ongeluk is de kans groot dat de verzekering niets uitbetaalt met alle gevolgen van dien!

Vergelijk het met autorijden en alcohol drinken, ook die combinatie kan jarenlang iedere week goed gaan, tot die ene keer dat het fout gaat! Dan zijn de gevolgen meestal niet te overzien.

Bij ons is er voor grote afstanden een iets langere wachttijd en zal de prijs net iets hoger zijn indien u allrisk verzekerd wil zijn  . Maar alles gebeurt op een professionele manier en u bent ook daadwerkelijk verzekerd. Ook wordt bij ons alles op voorhand goed vastgelegd in de offerte, zodat er duidelijk is wat wij wel en niet doen en tegen welke prijs. Wij willen enkel het beste voor onze klanten!

Ook met Duitse transitplaten, wat wel legaal en mogelijk is bent u enkel BA verzekerd normaal gezien. Dus de veiligste en meest betrouwbare manier is verzekerd transport op een trailer/ vrachtwagen. (Als u besluit om met 1 van onze concurrenten in zee te gaan laat dan ook altijd DUIDELIJK op papier zetten HOE de wagen wordt opgehaald, OF en HOE je verzekerd bent en zorg dat dit gebeurt VOOR het transport plaats vindt)

 

 

Komen er nog (import) kosten/taksen bij?

Er komen verder geen kosten of taksen meer bij (als de wagen uit een EU land geïmporteerd wordt), dus uw totale prijs om de wagen naar België te krijgen (transport, invoeren + keuring):

  • Is de prijs van de wagen (waar meestal nog korting op kan bedongen worden)
  • + de kost van onze dienst (zie bovenstaande tabel)

Dit betekent dat gemiddeld gezien u deze uit Duitsland ingevoerde wagen: ingevoerd, gekeurd en indien bij een officiële dealer gekocht u nog geldige garantie in België heeft. Voor nagenoeg dezelfde prijs waarvoor hij in Duitsland te koop staat!!

Ook de BTW betaalt u NOOIT dubbel als alles correct geregeld wordt.

Let wel op: zo goed als alle door ons geïmporteerde voertuigen komen van de eerste keer door de keuring, maar wij zijn niet verantwoordelijk voor kosten die verbonden zijn aan een rode kaart op de keuring, wij kunnen op voorhand immers nooit met zekerheid zeggen in welke staat het voertuig aankomt. Natuurlijk zijn wij steeds bereid om alles te regelen zodat de wagen toch gekeurd/ ingevoerd kan worden, maar wel tegen een op voorhand afgesproken meerprijs.

Waarom 'vanaf' prijzen?

Omdat iedere wagen anders is (SUV’s/MPV’s zijn duurder in transport vanwege afmetingen/ gewicht) en ook niet iedere route even vaak gereden wordt waardoor er prijsverschillen ontstaan op soms eenzelfde afstand, maar andere richting.

Er komen meestal ook slechts enkele honderden EUR’s bij voor grotere afstanden/wagens, dus voor het ophalen, invoeren en keuren van een SUV/MPV in het uiterste hoekje van Duitsland ben je normaal nooit meer dan 950 EUR ex. BTW kwijt.

Wanneer zijn er kosten verbonden aan jullie service?

Vanaf het moment dat je ons contract ondertekend hebt, eerder dus niet. Dit loopt meestal gelijktijdig met het ondertekenen van de verkoopovereenkomst van de wagen. Een offerte opvragen en het zoeken naar de juiste wagen is dus steeds kosteloos. Pas bij bevestiging dat er gebruik gemaakt gaat worden van onze diensten worden er ook kosten aangerekend.

Wanneer moet ik jullie contacteren?

Liefst voor de deal gesloten is, tenzij je zelf heel zeker bent dat het papierwerk in orde is. Want we hebben al meegemaakt dat mensen zelf alles geregeld hebben maar het papierwerk onvolledig was waardoor de wagen niet ingevoerd kon worden. Dan kan het zijn dat je wagen effectief terug naar Duitsland moet om eerst opnieuw daar ingeschreven te worden en vervolgens op een correcte manier met de juiste papieren pas ingevoerd kan worden. Dit brengt vanzelfsprekend veel extra kosten met zich mee, die dus te voorkomen zijn.

Is de kilometerstand wel correct bij ingevoerde auto's?

In het buitenland hebben ze niet altijd een carpass systeem zoals wij dat kennen in Belgie. Maar dat wil niet zeggen dat het niet te controleren is of de km-stand van een voertuig betrouwbaar is of niet.

Als de wagen dealer onderhouden is dan worden de kilometerstanden namelijk ook digitaal bewaard in de centrale databank van de officiele dealer en kunnen deze ten alle tijden gratis opgevraagd worden bij je locale dealer aan de hand van het chassis nummer van de wagen.

Als de wagen niet dealer onderhouden is dan zal je moeten afgaan op het onderhoudsboekje, maar ook daar is het in de meeste gevallen goed onderscheid te maken tussen iets wat betrouwbaar is of niet. Ook bewaren veel mensen de originele facturen nog, waar vaak de km-stand op vermeld staat.

Heeft de wagen geen onderhoudsboek/ historie dan raden we het sowieso niet aan om die te kopen!

Checken jullie de wagen ter plaatse voor de aankoop?

Nee, wij kunnen helaas de wagens niet op voorhand checken. Wat we wel kunnen regelen is een DEKRA of TUV 2de hands keuringsrapport, dit zijn professionals die de wagen nakijken en hier een verslag (technisch en optisch) voor uitbrengen. Vaak is het ook te onderhandelen met de verkoper dat hij de kosten hiervoor draagt.

Zo ben je gerust dat je geen kat in een zak koopt en hoef je niet helemaal ter plaatse om de wagen zelf te bezichtigen en je misschien alsnog iets over het hoofd ziet.

 

Wat doen jullie nu precies en wat is jullie meerwaarde?

Wij regelen alles behalve de betaling (die is steeds rechtstreeks aan de Duitse verkoper) en de inschrijving van de wagen (dit gebeurt via je verzekeringsmakelaar en de DIV)

Wat wij kunnen doen is:

• Op zoek gaan naar de wagen (maar het helpt natuurlijk als je zelf al iets in gedachten hebt)
• Contact leggen met de garage
• Juiste vragen stellen ivm staat voertuig + garantie
• Prijs onderhandelen
• Koopovereenkomst opvragen in uw naam
• Transport regelen
• Douane
• Keuring
• Afleveren wagen (tegen meerprijs)

• Homologatiekeuring voor moeilijker in te voeren auto’s

Tegen meerprijs kunnen wij ook zelf garantie geven op ingevoerde wagens.
Tegen meerprijs kan een DEKRA keuringsrapport opgevraagd worden (zo hoeft u zelf de wagen niet te gaan bezichtigen, maar wordt deze gecontroleerd door professionals)

 

Onze meerwaarde is dat je zelf geen zorgen hebt en niets moet doen. Ook hebben wij door onze ervaring (dagelijkse import) een goede inschatting in of iets te vertrouwen is of niet en voorkom je problemen bij de douane en/of keuring.

Waar best een auto kopen?

Wij raden altijd aan om bij officiële merk dealers te kopen, deze herken je aan de logo’s van het merk die vaak uitdrukkelijk vermeld staan in de advertentie of op hun website.

Vaak zijn de wagens net iets duurder dan bij kleinere handelaars, particulieren. Maar je krijgt dan ook veel meer waar voor je geld! Wij hebben tot nu toe nog nooit slechte ervaringen gehad met officiële dealers. Over kleinere handelaren & particulieren kunnen we dat helaas niet zeggen.

Dit wil niet zeggen dat het echt niet kan om bij een kleinere handelaar of particulier te kopen, maar alles zal dubbel zo goed gecontroleerd moeten worden!

Welke sites gebruiken jullie om te zoeken?

Zelf kijken wij vooral op autoscout24.be omdat je hier meerdere landen tegelijk kan aanklikken en dan ook meteen ziet waar de meeste keuze is en wie de beste prijzen aanbiedt

Moesten we het daar niet vinden kijken we ook nog op mobile.de, maar meestal voldoet autoscout24.be

Vind je dan nog niet wat je nodig hebt, dan zou je hier nog kunnen kijken:

www.pkw.de
www.gebrauchtwagen.de
www.auto.de
www.webmobil24.de
www.webauto.de
www.gebrauchtwagen.autobild.de (vooral particulier)
www.ebay.de (vooral particulier)

Hoe zit het nu met de BTW?

Om eens en voor altijd uitsluitsel te geven: enkel voor een particulier kan er verschil zijn. Maar als je het goed doet betaal je de BTW NOOIT dubbel! Het volgende geldt natuurlijk enkel voor BTW wagens en niet voor marge wagens:

Nieuwe wagens (jonger dan 6 maanden of minder dan 6000 km), koop je in Duitsland/ ander EU land altijd zonder BTW, dus ook als particulier. Dit betekent dat de BTW bij aankomst in België betaald zal moeten worden per overschrijving (binnen de week te voldoen). Hierdoor wordt de wagen dus 2% duurder vanwege het BTW verschil met Duitsland. Als particulier is het daarom niet zo voordelig om een nieuwe wagen te kopen in het buitenland.

Voor zakelijke kopers verandert er niets, want die kopen ALTIJD zonder BTW (netto). Wat bijna iedere Duitse handelaar wel doet is de BTW achter houden als waarborg. Zodra de wagen is ingevoerd en ingeschreven in België, en de Belgische inschrijvingsbewijzen doorgestuurd worden naar de Duitse verkoper, storten zij netjes het BTW bedrag terug.

Hoe betalen?

Je betaalt altijd rechtstreeks aan de Duitse verkoper. Bij handelaars is dat dus normaal gezien steeds per overschrijving, daarom raden wij aan om bij officiële merkdealers of grotere handelaren te kopen. Zo beperk je het betalingsrisico.

Bij particulieren kopen kan ook, maar dit raden wij niet aan. Als het toch gebeurt dan best cash betalen en de wagen meteen meenemen. Wil je het toch per overschrijving regelen vraag dan zoveel mogelijk info op (bewijs van woonplaats, ID, etc)

Inschrijven voertuig DIV

Dit gebeurt steeds via uw verzekeringsmakelaar, maar u ontvangt van ons wel het roze formulier (aanvraag tot inschrijving). Let op voor nummerplaten aan te vragen van ingevoerde voertuigen moet er altijd iemand fysiek naar de DIV gaan met de officiële documenten. Platen worden dan 1 tot 2 dagen later afgeleverd bij u thuis met de post.
Heeft u al (europese) nummerplaten dan kunnen deze gewoon overgezet worden op uw ingevoerde wagen en hoeft u niet fysiek langs de DIV te gaan, maar kan u meteen rijden met de wagen.

Kan er nog veel van de prijs af?

De prijzen in Duitsland liggen sowieso in het algemeen al een stuk lager dan bij ons, dus helaas is het antwoord daarop meestal:
nee, niet veel

In Duitsland geven ze geen grote kortingen, een paar 100 EUR moet altijd wel lukken. Maar als je er 1000 EUR of meer afkrijgt dan heb je het al goed gedaan. Natuurlijk hoe hoger het bedrag, hoe meer korting er verkregen kan worden. Maar zelfs op bedragen boven de 100 000 EUR doen ze er meestal nog max. een paar 1000 EUR vanaf.

In Duitsland is er meer aanbod, maar ook meer vraag en mooie wagens geraken daarom toch altijd wel verkocht, ook zonder korting.

Wel proberen wij natuurlijk de prijs van onze dienst zoveel mogelijk terug te verdienen!

Is het wel te vertrouwen?

Wij doen ons best om alle risico’s te beperken en zijn daar tot op heden vrij goed in geslaagd. Door onze ervaring weten we waar we op moeten letten en als we onraad ruiken zullen we dit ook eerlijk zeggen en de deal tijdig afblazen.

Wij importeren dagelijks auto’s uit Duitsland en andere EU landen, dus hebben toch voldoende referenties opgebouwd inmiddels!
Aarzel dan ook niet om ons te contacteren.

Enkele tips:

  • Kijk altijd naar de rating die de verkoper krijgt op social media (facebook, google, autoscout, mobile, etc.)
  • Probeer altijd eerst bij officiële merkdealers te kijken, daarna grotere handelaren, kleinere handelaren en particulieren
  • Als het te mooi is om waar te zijn, dan is het ook te mooi om waar te zijn!
  • Wagens die van uit een ander EU land geïmporteerd zijn naar Duitsland, zijn vaak schade wagens geweest.
  • Vraag altijd naar de staat van het voertuig en laat dit steeds op email vastleggen om discussie achteraf te vermijden.
  • Auto’s zijn in Duitsland al niet meer unfallfrei (ongevalvrij) als ze een herstelling boven de 500 EUR gehad hebben. Het hoeft dus niet perse te betekenen dat een auto slecht is als die niet unfallfrei is.
Hoeveel bedraagt de BIV/ jaarlijkse tax of voordeel alle aard voor mijn nieuwe wagen?

BIV/ jaarlijkse tax kan je berekenen op deze website van de overheid:
https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

En voordeel alle aard vind je hier terug:
http://www.voordeelalleaardberekenen.be/

Hoe een voertuig invoeren van buiten de EU?

Om een voertuig te importeren van buiten de EU ga je als particulier altijd rekening moeten houden met:

Import taksen (meestal 10 %)
BTW 21%

Homologatie procedure: het komt er op neer dat het voertuig volledig volgens de Europese wetgeving (veiligheid en milieu met name) aangepast moet worden om toegelaten te worden tot het verkeer in België. Dit kan dus een hoop extra kosten met zich meebrengen.

Neem je een auto mee als persoonlijk verhuisgoed, dan gelden andere regels en is bovenstaande niet van toepassing.