Hoe zelf een auto importeren gratis advies

HOE ZELF EEN AUTO IMPORTEREN? GRATIS ADVIES

 

Wij geven gratis tips over hoe je zelf als particulier een auto uit een ander EU land in te voeren / importerenWaarom? Omdat wij mikken op klanten die geen zin en/ of tijd hebben in deze rompslomp en niet zo zeer iemand die het toch liever zelf doet. Ook staat er op het internet veel onjuiste of niet meer actuele informatie.

Dit voor auto’s die over een Europees gelijkvormigheidsattest beschikken (COC = certificate of conformity). Heeft de auto dat niet, dan neem je best contact op met ons, want dit soort auto’s zijn niet eenvoudig om te importeren!

Let er op dat de auto ouder is dan 6 maanden / meer dan 6000 km heeft. Zodat je de BTW betaalt in het land waar de wagen gekocht wordt (voor zakelijke kopers met geldig BTW nr geldt dit uiteraard niet, die kopen altijd vrijgesteld van BTW cfr regeling intracommunautaire verwerving).

Denk er aan dat bv Zwitserland niet bij de EU hoort en er dus andere regels gelden!

WAAROM ZOU JE ER VOOR KIEZEN OM EEN AUTO TE IMPORTEREN?

Omdat je in het buitenland veel meer aanbod hebt, de garantievoorwaarden tegenwoordig Europees geregeld zijn en de prijzen bovendien vaak lager liggen dan bij ons in België. Voeg daar nog eens bij dat de huidige regelgeving continu verandert.. De Belgische automarkt loopt steeds 1 stap achter op wat er als vooruitstrevend gezien wordt, daarom is elders kijken vaak de enige keuze!

Bovendien zijn de auto’s vaak beter uitgerust en alle soorten kleuren en uitvoeringen te vinden en doorgaans ook tip top onderhouden. Doe er je voordeel mee!

 

PRIJSVOORDEEL

Trex Cars mikt in de eerste plaats niet op het prijsvoordeel, raar maar waar! Wij mikken vooral op klanten die in België niet vinden wat ze zoeken en in het buitenland wel. Als het dan goedkoper uitvalt is dat heel mooi meegenomen, maar dus niet altijd een must.

Toch loont het vaak wel om buiten de landsgrenzen te gaan shoppen, omdat de prijzen door diverse redenen lager kunnen liggen dan in België. Bv: BTW verschil (Luxemburg 17%, Duitsland 19% etc.. ) hier de volledige lijst. Als particulier betaal je altijd de BTW in het land waar je de auto koopt (tenzij de auto jonger is dan 6m / minder dan 6000 km heeft).

Omdat de 2de hands markt veel groter is in bv Duitsland (het auto land bij uitstek, de hele economie draait er op) en zeker met de komst van het internet (zij verkopen wereldwijd) staan de prijzen er ook onder druk! Daardoor kan jij als consument er je voordeel mee doen.

Als je bv. kijkt op autoscout (1 van de grootste zoekertjes sites in Europa) dan zie je dat er zo’n 365 000 auto’s op hun site aangeboden worden. 232 000 of zo’n 63% van het totale aanbod komt uit Duitsland!

 

DE ZOEKTOCHT NAAR UW DROOMWAGEN

De juiste wagen vinden tussen al dat aanbod? Dat is nog niet zo gemakkelijk! Daarom bieden wij de https://www.trexcars.be/zoekopdracht/ aan, met deze tool kan je de gewenste specificaties invullen en gaan wij voor jou op zoek naar de wagen van je dromen! Waarom onze hulp gebruiken? Omdat wij door onze ervaring beter kunnen inschatten wat goede en slechte advertenties zijn. Zo proberen wij de risico’s steeds zo beperkt mogelijk te houden. Ook zijn we al op veel plaatsen geweest en hebben we een groot netwerk, wat vaak voor een vlottere afhandeling en betere aankoopprijs zorgt.

Ga je zelf op zoek? Onthoud dan vooral 1 stelregel: als het te mooi is om waar te zijn, dan is het ook te mooi om waar te zijn! Met de komst van het internet kent iedereen de prijs, dus echte super deals zijn er niet meer te vinden. Natuurlijk kan je nog wel steeds koopjes doen, maar wees realistisch.

Voor de betrouwbaarheid ten goede te komen raden we steeds aan bij officiële merkdealers te kopen. Daar hebben we eigenlijk zelden tot nooit klachten over ontvangen, natuurlijk kan je altijd pech hebben, maar dat zal in België niet anders zijn. Als je bij een merkdealer koopt heb je op zijn minst de garantie nog die hier ook geldt…

Theoretisch gezien is iedere 2de hands handelaar verplicht om in heel Europa garantie te geven (dus ongeacht naar waar in de EU de auto verkocht wordt). Maar in de praktijk zullen ze hier toch vaak onderuit proberen te komen, zeker in Nederland is de garantiewet heel slecht ingeburgerd. In Duitsland zullen ze je dan een garantie verzekering verkopen bij de wagen (die ooit nog als korting bedongen kan worden, maar niet altijd). Natuurlijk is het een WET en zou die nageleefd moeten worden, maar je kan zelf al raden dat bij een eventueel gebrek het niet zo gemakkelijk is om de verkoper tot betalen over te laten gaan voor het gebrek. De kans is groot dat het een werk van lange adem wordt en daar zit niemand op te wachten.

Hier enkele bekende zoeksites:

https://www.mobile.de/

https://www.autoscout24.be/nl

https://www.audi-boerse.de/gebrauchtwagen/url-2_1-list.htm#/i/s/l|12,1,ADEGWB_DEFAULT_FINANCE_RATE,U

https://www.bmw.de/de/topics/gebrauchtfahrzeuge/gebrauchtwagenboerse.html#/bookmark=aHR0cHM6Ly9icHMuYm13LmNvbS9ERS9kZV9ERS9uc2Mv

https://www.mercedes-benz.de/passengercars/find-buy/used-cars.html

https://www.volkswagen.de/de/angebote-und-produkte/gebrauchtwagen.html

https://www.volvocars.com/at/beratung-und-kauf/angebote/gebrauchtwagenhttps://finder.porsche.com/de/de_DE/search/list?vehicleFilterType=PREOWNED_PORSCHEAPPROVED


OVERGAAN TOT AANKOOP

De geschikte auto heb je gevonden, wat nu? Duitsers reageren niet goed/ snel op emails, dus daar wacht je best niet op, want dan is de kans groot dat de auto al verkocht is voor je een antwoord krijgt. Bellen is de betere optie, de beller = sneller!

Ook hier kan je ons natuurlijk voor inschakelen, wij proberen steeds dezelfde dag nog te bellen en met een antwoord te komen. Zodat er tijd bespaard wordt en de auto in tussen tijd ook niet verkocht wordt aan iemand anders, want met name in Duitsland gaat het heel snel!

Ook weten wij door onze ervaring beter waar op te letten en kunnen we de risico’s voor u zo beperkt mogelijk houden.

Verder probeer je natuurlijk altijd de prijs nog naar beneden te krijgen, maar ook daar zit tegenwoordig steeds minder rek in. Zowel in België als in Duitsland beginnen de prijzen steeds meer vast te worden, op dit moment is op een gemiddelde auto 500 tot 1000 EUR van de prijs krijgen al redelijk onderhandeld en meer zal vooral bij duurdere auto’s voorkomen of auto’s die al een tijdje staan of waar ze sowieso een ruime marge op hadden. Veel officiële dealers werken zelfs met ‘vaste prijzen’.  Maar bij concrete interesse ben je altijd vrij om een bod te doen, wie weet heb je geluk!

Vroeger werd er nog veel cash betaald in Duitsland, maar dat is nu ook zo goed als verdwenen. Enkel bij particulieren komt dit nog wel eens voor, vooral verkopers van de oudere generatie zijn gebrand op cash. Maar het veiligste is dus gewoon een overschrijving doen via de bank, het geld staat er bij een spoedoverschrijving dezelfde dag al op en bij een normale zal dit 1 tot 2 bankwerkdagen duren.

Wij hebben tot op heden nog nooit problemen gehad met betalingen, maar ook hier proberen wij steeds zoveel mogelijk risico’s uit te sluiten op voorhand door allerhande zaken te controleren.

Controleer ook steeds goed de voertuigdocumenten, zodat u geen kat in een zak koopt (is het wel echt een Europese auto van oorsprong en bv geen US import?, klopt het papierwerk met de gemaakte afspraken en de factuur/ koopovereenkomst? Etc..)

Als je bij een handelaar koopt, zorg dan ook steeds dat je bij levering van de auto een factuur krijgt en niet alleen de koopovereenkomst!


WAT MET HET TRANSPORT, HOE DE AUTO NAAR BELGIE KRIJGEN

Eens het geld is aangekomen, de auto klaar is gemeld om afgehaald te worden sta je natuurlijk te popelen om zo snel mogelijk gebruik te maken van je droomauto! De snelste manier zal ongetwijfeld zijn om de auto zelf op te halen op een trailer of met transitplaten tot België te rijden (die met de rode band, ook wel zollkenzeichen genoemd). Het huren van een trailer kost natuurlijk ook geld, als ook de transitplaten. Dus reken zeker even uit of het wel loont om de auto zelf op te halen en het niet uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf zoals Trex Cars.

Zorg in ieder geval dat je goed verzekerd bent, zodat bij eventuele schade onderweg je kapitaal niet vernietigd wordt.

Met je eigen nummerplaten de auto gaan ophalen is wettelijk niet toegestaan, ook niet als je verzekerd bent.


DOUANE: E705

Tegenwoordig kan alles online geregeld worden, je hoeft dus niet meer fysiek langs de douane te gaan om je ‘vignet 705’ of aanvraag tot inschrijving af te halen. In het digitale tijdperk biedt onze overheid aan om alles online te regelen via myminfin. Heb je dit nog nooit gedaan dan kan dit moeilijkheden met zich meebrengen, aarzel daarom ook niet om onze hulp in te schakelen! Maar als je alles goed ingevuld hebt, de juiste documenten als bijlage hebt toegevoegd dan ontvang je een dag later een melding dat de E705 gedownload kan worden. Vervolgens moet je de auto nog pre registreren.


PRE REGISTRATIE VOERTUIG

Dit onderdeel is nieuw voor ingevoerde voertuigen sinds 2019, het is ook verplicht om te doen maar helaas is de tool waarin dit dient te gebeuren heel foutgevoelig! Het komt er op neer dat je de technische gegevens van de auto op voorhand al bekend maakt, waardoor de keuring en de DIV al over deze info beschikken en op die manier alles daar ook vlotter zal verlopen.

Maak jij echter zelf een foutje dan wordt dat afgestraft in de zin dat je dan fysiek langs de DIV zal moeten in plaats van dat de auto online via webDIV ingeschreven kan worden. Maak je geen fouten, dan bestaat die kans nog, want de tool werkt helaas niet optimaal en zegt hoe dan ook dat de pre registratie succesvol is.

Dus ook hier luidt het advies om een specialist in te schakelen. Ook wij bij Trex Cars zijn niet 100% foutloos, maar hebben waarschijnlijk toch een veel hoger slagingspercentage dan wanneer je het zelf probeert. Waardoor je niet fysiek langs de DIV zal moeten gaan en de auto online ingeschreven kan worden en nummerplaten de volgende dag bij je aankomen (indien nodig).


TECHNISCHE KEURING

Nadat je alle voorgaande stappen doorlopen hebt en de auto succesvol gepreregistreerd is kan je eindelijk naar de autokeuring gaan. Hiervoor sluit je aan in de rij ‘keuring voor verkoop / 2de hands keuring’, belangrijk: kijk altijd of je auto recent nog gekeurd is geweest in Duitsland/ het buitenland. Als de keuring jonger is dan 2 maanden dan volstaat een visuele keuring die korter en goedkoper is.

Je hebt hier de voertuigdocumenten nodig en de auto is best zo origineel mogelijk. Aanpassingen achteraf kunnen leiden tot afkeur of een extra tuningrapport / geometrie keuring. De meest voorkomende afkeur is slecht afgestelde lichten, die krijg je dus alvast als extra tip 😉.

Ook hier geldt weer dat bedrijven zoals Trex Cars, die dit dagelijks doen, beter weten waarop ze moeten letten en dus beter kunnen inschatten of een auto probleemloos door de keuring gaat komen of niet.

Deze keuring kan met Belgische keuringsplaten geregeld worden, dit kan je dus door een erkend garagist in de buurt laten doen.


INSCHRIJVEN VIA JE VERZEKERAAR / WEBDIV

Heb je een groene kaart gekregen bij de keuring? Mail dan alle documenten van de keuring, de voertuigdocumenten, factuur en de E705 door naar je verzekeraar. Die kan vervolgens je auto inschrijven via webDIV. Lukt dat niet, dan maak je best een afspraak bij de DIV en breng je het eerder genoemde pakketje documenten daar binnen, je zal dan je nummer plaat de volgende dag toegestuurd krijgen met de post. Een duplicaat voor vooraan moet je natuurlijk zelf nog laten maken.

Succes en heb je toch hulp nodig? Aarzel dan niet om het Trex Cars team te contacteren

Dit is geschreven van uit onze eigen ervaring, wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele onjuistheden of werkwijzes die niet meer up-to-date zijn. Echter zullen we wel proberen deze pagina regelmating bij te werken zodat steeds de meest recente wetgeving en werkwijzes weergegeven worden.

 

Trex Cars verkoopt uw auto

Wij kopen/ verkopen uw AUTO

Bezorg ons het volgende :

  • duidelijke foto’s van uw wagen (binnen en buitenkant)
  • het bouwjaar *
  • de kilometerstand *
  • motorisatie
  • vermeld de belangrijkste opties (Navi, Leder, cabrio... )
  • onderhoudshistorie

Wij maken voor u graag een vrijblijvend prijsvoorstel.

* Wij nemen enkel premium merken jonger dan 4 jaar en met minder dan 80 000 km

Contacteer ons >